Tlač hlavičky vo všetkých hárkoch naraz

EXCEL – Tlač veľkých tabuliek so sebou prináša aj nejedno trápenie. Napríklad orientácia v údajoch, ak na stranách nie je vytlačená hlavička. Potom môže byť náročné identifikovať, čo ktorý stĺpec obsahuje.

Ak je hárkov zopár, dá sa to nastaviť veľmi rýchlo pomocou ikony Rozloženie strany >> Vytlačiť nadpisy. Podrobný postup bol na Facebooku v skupine Excelujme s Excelom vo videu Fintička č. 34 (pozrieť video >>).

Ale ak je hárkov napríklad viac ako 10, už to zaberie nejaký čas…

A presne tento problém riešila Barborka, ktorá mi napísala správu:

Dobrý večer Zuzana, mám otázku k fintičke č. 34. Je niečo podobné aj pre vytlačenie všetkých hárkov naraz? Ďakujem. Barbora

Niektoré nastavenia strany sa dajú urobiť aj pre viacero hárkov naraz. No tlač nadpisov k nim žiaľ nepatrí.

V prípade, že máte vo všetkých hárkoch hlavičku v rovnakom riadku, použite makro 🙂

V tomto článku je postup, ako nastaviť tlač prvého riadku vo všetkých hárkoch. Nájdete tu však aj info, ako to upraviť na iný riadok, prípadne ako nastaviť aj tlač konkrétneho stĺpca.

Postup je nasledovný:

  1. stlačte na klávesnici Alt + F11 (F11 nájdete úplne hore na klávesnici). Ak náhodou pridávate zvuk, jas obrazovky alebo niečo podobné, tak stlačte Alt + Fn + F11
  2. otvorí sa okno Visual Basic for Applications (VBA) – tu sa „vyrábajú“ makrá
  3. ak je pravá časť sivá (predpokladám, že áno 🙂 ), tak pokračujte cez horné menu Insert >> Module, čím sa pravá časť obrazovky „obieli“ a bude tam blikať kurzor
  4. nakopírujte tento oranžový kód a vložte ho do tej bielej časti – celý od Sub až po End Sub:

Sub hlavicka()

    Dim i As Integer

    Application.ScreenUpdating = False

    For i = 1 To Sheets.Count

        Sheets(i).Activate

        Application.PrintCommunication = False

        With ActiveSheet.PageSetup

            .PrintTitleRows = „$1:$1“

            .PrintTitleColumns = „“

        End With

        Application.PrintCommunication = True

    Next i

    Sheets(1).Activate

    Application.ScreenUpdating = True

    MsgBox „Hotovo, všetky hárky nastavené.“

End Sub

  1. ak nemáte hlavičku v prvom riadku, tak upravte v makre riadok:
    .PrintTitleRows = „$1:$1“
    Jednoducho len prepíšte 1 na požadované číslo.
  2. ak chcete tlačiť aj nejaký stĺpec, tak ho doplňte do riadku so stĺpcami, napr. v prípade stĺpca A takto:
    .PrintTitleColumns = „$A:$A“
  3. celé okno VBA zatvorte vpravo hore cez krížik
  4. vráťte sa nazad do Excelu
  5. stlačte na klávesnici skratku Alt + F8 (resp. Alt + Fn + F8), čím sa otvorí zoznam makier – máte tam asi iba jedno s názvom „hlavicka“ 🙂 ale ak makrá používate, môže ich tam byť aj viac…
  6. 2x kliknite na tento názov „hlavicka“ a makro sa spustí
  7. čakajte, kým sa nezobrazí okno s hlásením „Hotovo, všetky hárky nastavené.“ Môže to trvať aj niekoľko minút, podľa toho, koľko máte hárkov. Potom bude hotovo a hlavičky sú nastavené vo všetkých hárkoch.

Makro urobilo všetku prácu namiesto vás – tlač hlavičiek je nastavená a môžete vytlačiť všetky hárky 🙂

S Excelom môžete ďalej pracovať bežným spôsobom.

Na záver ešte dôležitá informácia, aby ste vedeli, čo robiť s otravným oknom, ktoré na vás vyskočí pri ukladaní súboru. Keďže makro potrebujete iba raz, tak ho nemusíte ukladať. Zbytočne by sa zväčšovala veľkosť súboru. Keď bude treba, tak si ho nájdete v tomto článku.

Kliknite na „Áno“. Ak bude Excel otravovať ešte s osobnými údajmi, tak ho len odpinkajte kliknutím na „Ok“.

Makrá sú šikovné, však? Ak o nich chcete vedieť viac, prečítajte si článok „Čo to makro vlastne je?“ (čítať tu >>)


Radi by ste sa na niečo spýtali? Je v článku niečo nejasné, alebo vás zaujímajú doplňujúce informácie? Napíšte mi a ja vám veľmi rada zodpoviem všetky otázky.

Máte aj vy nejaké svoje trápenie s Excelom, s Wordom alebo PowerPointom? Napíšte mi o tom. Ak to trápi vás, tak to s veľkou pravdepodobnosťou bude trápiť aj niekoho iného. Riešenie môžem spracovať vo forme článku a zašlem odkaz aj na váš e-mail, aby ste sa o ňom dozvedeli medzi prvými. Pomôžete tak sebe aj ostatným.

Alebo sa chcete učiť sami v pohodlí a v čase, ktorý vám vyhovuje? Vyberte si niektorý z hotových online kurzov: Excel – pevné základy (zadarmo), Excel – 7 TOP nástrojov, Úprava záverečnej práce vo Worde alebo Ako „vyrobiť“ ebook v PowerPointe.

Prípadne môžeme spolupracovať aj na väčších projektoch: spolupráca, školenia, súbory na kľúč podľa vašich potrieb.

Zuzana Pogranová
Som dlhoročnou lektorkou programu MS Excel a svojich klientov učím, ako Excel „premýšľa“, čo ponúka a ako nájdu a použijú ten správny postup pre svoje výpočty. Viac o mne >>
Komentáre